Sommerferien gik til Tjekkiet og Tyskland

Flere uger før vi skulle afsted på 2 ugers sommerferie, begyndte jeg at søge efter egnede campingpladser i Tjekkiet. Vi var nemlig i Tjekkiet sidste år og ville gerne til dette land igen.

I foråret købte Søren og jeg et nyt lufttelt (fortelt) til campingvognen samt nogle nye skabe, som var hurtige at slå op. Så i år havde vi en lille plan om, at vi skulle bo på 2 forskellige campingpladser, og dermed se lidt forskellige dele af Tjekkiet.

Dette blev vores rute:

00 turen

Vores rute på ferien

Jeg havde egentlig fundet en campingplads i den nordlige del ved Decin, som hed Camping Osek. Men dagen inden vi skulle afsted læste jeg på en side på internettet, at campingpladsen en ugen forinden var blevet “invaderet” af en masse romaer. Vi kiggede så efter Camping Vaclav, som ligger ved en by, der hedder Cheb. På en hjemmeside med campinganbefalinger, læste jeg, at en person havde skrevet, at de havde valgt at ligge på en nabocampingplads til Vaclav, som var en del billigere og lå op ad den samme sø.  Vi tog derfor beslutningen dagen før vi skulle afsted om at tage til Camping Drenice –  altså den billige campingplads.

Søndag aften den 24/7 den kørte Søren, Emma, Laurits og jeg samt selvfølgelig Kizz Me og Pizza til Rostock. Vi havde valgt at køre om natten, da børnene hader at rejse så langt i dagtimerne. Det giver mere ro i bilen, når børnene sover 😉

Søren og jeg skiftedes til at køre bilen. En time før grænsen til Tjekkiet valgte vi at holde ind på en Shell plads, hvor vi kastede os ind i campingvognen og sov 2 timer. Camping Drenice lå lige på den anden side af den tyske grænse og lukkede først op kl. 9. Så vi kunne lige så godt få et par timer på øjet.

01 Drenice og Cheb (41)

Vi fandt en fin plads midt på campingpladsen Drenice, hvor der var lige langt til søen og til toiletbygningen. Der var en rigtig god restaurant, hvor man kunne få en stor potion aftensmad og selvfølgelig billig øl. Man kunne også købe morgenbrød i kiosken og der var også en frisør tilknyttet (jeg blev klippet og det var billigt!). Man kunne leje cykelbåde, kajakker, kanoer m.v. ved søen.

Vi fandt hurtigt campingpladsen, som lå ned til den smukke sø. En stor badesø!!! Fantastisk campingplads, som var ca. 10 euro billigere end nabopladsen Vaclav.

Vi oplevede følgende ved Cheb:

Første dag kørte vi til Franzensbad, som er et wellnessområde med spabad, varme pools og andre badefaciliteter. Det var virkelig luxus. Jeg kom dog til at fryse lidt, så jeg tog lige ca. 700 meter på nogle baner, der var tilknyttet wellnessområdet.

Vi var også inde i byen Cheb, som er en gammel historisk by med et kæmpe tårn og borg-område. Rent faktisk besøgte vi byens centrum 3 gange. Det var så hyggeligt.

01 Drenice og Cheb (18)

Chebs borg ligger inde midt i byen og har et imponerende tårn.

01 Drenice og Cheb (28)

Laurits var i strålende humør. Her ses Chebs kirke med de flotte 2 spir i baggrunden.

01 Drenice og Cheb (31)

Torvet i Cheb var virkelig hyggeligt. Vi var derinde 3 gange og hyggede os hver gang. Hundene var naturligvis med.

01 Drenice og Cheb (43)

Der var både campingvogne, autocampere og telte på campingpladsen ved Drenice. Men denne her type campingvogn havde jeg ikke lige set før 😉

En af dagene fik Emma lavet manicure i Cheb. Det er temmelig billigt i Tjekkiet og der ligger mange neglebutikker.

Vi var selvfølgelig også ude at lede efter cacher. Vi havde på forhånd på internettet undersøgt området for cacher, som havde fået gode favoritpoints. Vi valgte derfor en cache med vildt mange favoritter, men hvor alle detaljer stod på Tjekkisk. Vi fattede ikke en meter, så overraskelsen var stor, da vi pludselig stod ud for en lang tunnel, hvor man lige kunne stå oprejst. Vi fandt desværre ikke cachen, men oplevelsen var stor … Og lidt skræmmende. Vi fik selvfølgelig også en dejlig gåtur ud af det og fandt efterfølgende en anden cache i nærheden, så turen var “ikke spildt” 😉

01 Drenice og Cheb (53)

Spændende tunnel med en cache, som vi desværre ikke fandt.

Flytning til ny campingplads

Vi havde egentlig besluttet at bo i Drenice i ca. 8 dage og derefter tage 3 dage på Camping 2000 ved Liberec.

Men efter 4 dage i Drenice fik vi pludselig nye naboer over for vores campingvogn. Det var 3 familier fra Tyskland, de var punkere, spillede højt heavy metal musik, havde 2 løse hunde med og deres mange børn rendte rundt over det hele og lukkede sig selv ind i vores fortelt. Alle andre tjekkere på pladsen var søde og fredelige, men disse tyskere spolerede vores hyggelige plads. Så fredag aften besluttede vi os for at flytte til Camping Bucek, som lå ca. 30 km vest for Prag. Det var et godt alternativ, da vi alligevel havde tænkt os at flytte til en anden plads i den retning, hvor vi skulle køre, for at komme hjem til Danmark. Vi tjekkede ud  lørdag morgen og kørte mod Bucek. Velankommet til pladsen gik jeg friskt ind i receptionen og spurgte, om de havde en plads, men ALT OPTAGET! Normalt skal man ikke reservere plads på campingpladser i Tjekkiet, men denne her var åbenbart meget populær. …Gode råd var dyre.

Søren og jeg snakkede så lidt frem og tilbage om, hvad vi så skulle gøre. Vi valgte at køre til den dyre campingplads Camping 2000, som lå ved Liberec. Det var egentlig kun meningen at vi ville bo her i de sidste 2 dage af vores ferie, for at give børnene en god luxusafslutning på vores ferie, men det skulle så være 7 dage i stedet for.

Vi kørte så 2 timer videre mod nord.

Skuffelsen over Camping 2000 var stor. Pladsen kostede 43 euro pr. nat, så vi forventede en del til den pris. Der var en lille swimmingpool med en vandrutchebane, men det var så også det bedste ved denne plads. Der var enormt langt til nærmeste luftetur med hundene. Pladsen er ejet af 2 hollændere og der var hollandsk personale over det hele. Vi følte slet ikke, at vi var i Tjekkiet, men på en ferie i Holland. Ikke et ondt ord om hollændere, for jeg kan rigtig godt lide det folkefærd, men det var altså lidt underligt, at der kun boede hollændere her. Vi mødte dog 1 anden dansk familie den første dag, men ellers var resten (200 pladser) besat af hollændere.

Der var langt til strøm, vi betalte for en stor plads, men den var ganske lille, bilerne måtte ikke parkere ved campingvognen, morgenbrød skulle man bestille i forvejen, restauranten var dyr, wifi var elendig. Ja, nu hvor jeg er ved wifi, så kunne der kun være en enhed på wifi ad gangen. Vi kunne få lov til et købe wifi for en enhed mere til 4 euro pr. døgn. Laurits fik heldigvis en god kammerat på pladsen, som han spillede en del badminton med.

Alt ved Campingplads 2000 var dyrt, så vi valgte at køre til Liberec et par gange for at handle ind og opleve noget. Vi fandt et badeland (Centrum Babylon Aquapark), som vi var i 2 gange. De havde en mægtig vild og stejl rutschebane, hvor man endte i en stor rundt tingest med et hul i bunden, som man dumpede ned i. Det er svært at forklare, men skal ses. I badelandet var der også sauna, som kun måtte benyttes uden badetøj på. Så det prøvede jeg selvfølgelig. Det var vildt grænseoverskridende, men man måtte dog beholde håndklæde om sig, hvis man følte for det. Der var også tilknyttet en sportsmassør til aquapark, som jeg benyttede et par gange. Søren og børnene prøvede også massør for første gang og det bliver ikke sidste gang. Det kostede 1100 koronaer for os 4 personer at få massage, hvilket svarer til ca. 300 danske kr. Det siger lidt om priserne i Tjekkiet. Alt er ca. en tredjedel eller fjerdedel billigere end i Danmark.

Theriesenstadt

En af dagene kørte vi til Theriesenstadt, som vi troede var en gammel koncentrationslejr for jøderne under anden verdenskrig. Theriesenstadt var ikke som sådan en udryddelseslejr, men en ghetto, hvor jøderne blev stuvet sammen i inden de blev sendt til Auschwitz.  Det var en meget følelsesladet oplevelse og tårerne pressede sig på, da jeg så de rædsler, som alle de mennesker havde gennemlevet i denne by.

En af dagene valgte Emma og jeg at gå op til Liberecs vartegn, et tårn i 1.012  meters højde, der hedder Jested. Søren og Laurits kørte derop. Det var en dejlig, men hård gåtur derop. Jeg er glad for, at vi havde hundene med, som kunne trække os derop (de var fastspændt til mavebælter, som både Emma og jeg havde på). Udsigten fra Jested var virkelig flot og hele slidet værd.

04 Liberec (33)

Emma og jeg gik op til toppen til Jested, hvor vi mødte Søren og Laurits. Det var en enormt fed gåtur med Emma.

Vi valgte efter 4 dage at forlade pladsen Camping 2000.

Turen til Tyskland

I stedet for at finde en ny plads i Tjekkiet valgte vi at køre til Tyskland og dermed dele hjem-køreturen op i to og så undgå en gang natkørsel.

Jeg havde brugt den langsomme wifi på Camping 2000 til at finde en campingplads ved Magdeburg, som lå ned til en sø. Det blev Niegripper See camping, som kostede 31 euro pr døgn. Her oplevede vi en utrolig venlig campingfatter, og helt utrolig flotte bade- og toiletfaciliteter. Vi ærgrerede os over ikke at være kørt til Tyskland nogle dage før. Vi var ude at bade flere gange om dagen i det dejlige vand. Der var desuden eget el-udtag (med lys), eget vand og afløb på den plads ved Niegripper See. Det var inkluderet i prisen.

06 Niegripper See (1)

Vi havde en flot udsigt og skøn plads ved Niegripper See.

06 Niegripper See (2)

Læg lige mærke til, at kanalerne er i 2 etager ved dette Wasserkreutz.

06 Niegripper See (5)

Eget vand og el-udtag samt eget afløb. Der var sågar lys på el-dimserne. Normalt noget man betaler ekstra for på luxuscampingpladser, men her på Niegripper var det inkluderet i prisen. Vi betalte 31 euro pr. nat (4 personer og 2 hunde).

06 Niegripper See (21)

Prøv lige at se de flotte opvaskefaciliteter. Toiletterne og badeværelserne var lige så flotte.

06 Niegripper See (26)

Smuk aftenhimmel ved Niegripper See.

Niegripper See ligger ved et Wasserkreutz. Det var meget facinerende at opleve vandkanaler i 2 niveauer, over og under hinanden.

Vi var også inde i byen Magdeburg, som har en stor katedral, med mange sjove skulpturer, der kan sætte tankerne igang. Men katedralen var ikke særlig farverig indenfor og virkede egentlig kedelig, hvis ikke figurerne havde været så spændende.

Niegripper See Camping kan varmt anbefales. Man skulle først være ude af pladsen kl. 13 og ikke tidligt om morgenen, som på de fleste andre pladser, hvilket passede os perfekt, da vi først skulle med færgen ved Rostock kl. 19 om aftenen.

Sådan rent generelt om turen

Det var igen en fornøjelse at have hundene med. De har opført sig godt og fik mange venner på de campingpladser, vi boede på. Nogle gange, hvor vi var ude at bade (Drenice og Niegripper), kunne vi forlade hundene i indhegningen ved campingvognen og hoppe i søen. De ventede fint på os, til vi kom tilbage efter en dukkert. Men de var også med os ude at bade mange gange.

Hvor er jeg dog glad for, at vi har købt det nemme lufttelt til campingvognen. Det tog kun ca. 30 min at sætte det hele op med hundeindhegning, borde, stole, pløkker osv. Vi fik jo behov for en nem nedtagning og opsætning, nu hvor vi endte med at bo 3 forskellige steder.

Jeg har normalt ikke tid til at læse mange bøger, når jeg er derhjemme, men når jeg er på ferie, så får jeg ofte tid til at læse lidt. I år har jeg på min sommerferie læst bogen “I slørets rige” af Carmen Bin Laden. Det er en biografi, de har fået mange tanker i gang hos mig, som jeg kan anbefale andre at læse, hvis de er nysgerrige på andres kultur.

08 slut og hjem (1)

Min feriebog på turen: “I slørets rige”.