Ærø – fantastisk ø – fantastisk påskeferie

For lang tid siden besluttede Søren og jeg os for at holde lidt påskeferie på Ærø. Jeg besøgte mange hoteller på internettet for at finde det rette sted for os og 3 hunde. Det var ikke let, for hvem vil acceptere 3 hunde. Jeg smører altid tykt på, når jeg fortæller, hvor lydige mine hunde er.  Valget af hotel faldt på Hotel Ærøhus, som ligger inde midt i Ærøskøbing. Jeg bruger iøvrigt Tripadvisor til at finde rigtig mange spændende ting, både overnatningsmuligheder, seværdigheder og restauranter.

20160328_095328

Vi boede i dette lille rækkehus. Det var lidt slidt indvendig bortset fra badeværelet, som var helt nyt. Der var ikke noget køkken, men vi havde vores egen senseokaffemaskine med samt et par knive og skærebrædt. Der var heldigvis et køleskab på værelset. Der var desuden en græsplæne lige ved siden af, så det var let at få hundene nattisset.

Vi tog færgen langfredag. En herlig lille tur på lidt over en time. Færgen var fuldstændig fuld af de mange påsketurister.

Se lige den herlige bemaling af færgen til Ærø. Sådan var ærø faktisk - meget farverig og hyggelig.

Se lige den herlige bemaling af færgen til Ærø. Sådan var ærø faktisk – meget farverig og hyggelig.

Der var ikke langt fra havnen i Ærøskøbing til hotellet – ca. 3-400 meter. Hotellet viste sig at være meget nedslidt, men vi fik dog alligevel et fint værelse i en rækkehusbebyggelse ved siden af hotellet, hvor der var lavet nyt badeværelse. Værelserne kostede 695 kr. pr. nat.

Lørdag morgen fik vi morgenmad på hotellet. Det var skiseme ikke noget at skrive hjem om. På bordet i restauranten var der iøvrigt visne roser i vasen og der manglede lys hen over buffetten, så det var lidt dunkelt i lokalet med maden (måske var det med vilje, så vi ikke rigtig kunne se, hvad der var på bordet).

Æggekogning på stranden sammen med min søde hvalpekøber Heidi (kuld D, som er 9 år nu).

Æggekogning på stranden

Om eftermiddagen deltog Søren og jeg i det traditionsrige æggekogning på stranden samt spiste grillpølser. En af mine hvalpekøbere Heidi og hendes mand bor på Ærø. De havde inviteret os til æggekogning hos deres udlejer. Alle er simpelthen så gæstfrie og venlige på Ærø. Vi havde en virklig herlig dag.

Jeg tror, at Heidi godt kunne lide den vin, jeg havde med (italiensk vin købt hos Ricard Naef).

Om aftenen var vi ude at spise på en restaurant (Mumm), der havde fået rigtig gode anmeldelser på Tripadvisor. Skøn 3-retters menu. Det var egentlig bare minestronesuppe og bøf bearnnaise med salat samt en god dessert. Men hoooooolda da op, hvor det smagte godt. Alt var hjemmelavet med fantastisk smag. God afslutning på en herlig dag.

Denne sø gik vi rundt om. Vitsø. I vinteren 2009 gennemførte Skov- og Naturstyrelsen et stort, statsligt naturgenopretningsprojekt, hvor Vitsø blev genskabt som vådområde.

Søndag skulle der ifølge DMI være lidt regnvejr fra 13-15. Det viste sig iøvrigt at holde stik. Vi stod tidligt op og spiste morgenmad. Hentede fantastisk morgenbrød hos bageren, som lå 100 meter oppe ad vejen. Derefter kørte vi op til en kæmpe sø, som ikke var særlig mange år gammel. Søen havde tidligere været drænet, men var blevet genetableret i 2009.

Om søen står der:
“Hensynene til naturen kom dog i højsædet da Aage V. Jensens Fonde i 2008 opkøbte en stor del af Vitsø med henblik på at stoppe eller sætte pumperne på så nedsat kraft at der kunne genetableres vådområde, og gøre Vitsø til en sø igen. Dette ville samtidig reducere tilledningen af næringsstoffer til Lillebælt, for ved at mindske mængden af tilført kvælstof mindsker man også risikoen for iltsvind i bæltet.”

Der var 11 cacher rundt om søen og en bonuscache. Ca. i hver cache, var der et tal og et bogstav, som vi skulle skrive ned. Alle tallene skulle bruges til at finde det sidste slutkoordinat til en bonuscache. Der var 2 af cacherne rundt om søen, som vi ikke fandt. Men med lidt held fandt vi alligevel bonuscachen, som var en stor æske ved stranden/diget. Vi var helt euroforiske, da vi fandt bonuscachen – og så begyndte det at regne. Hvor heldig har man lige lov til at være?

Søndag aften var vi igen på restaurant, denne gang var det på Addi’s. Og sikke en charme og sjæl, der var på den restaurant. Hele restauranten føltes, som at være i en stue og der var fyldt med billeder af Danmarks konger og dronninger. Rigtig god mad og virkelig god betjening.

Søbygaarder en herregård, som hertug Hans den Yngre byggede omkring 1580. Gården blev anlagt i en lille sø, dannet ved opdæmning af en bæk. Både hovedbygningen, slottet og den trelængede avlsgård fra 1580, blev bygget på øer med meterhøje kampestensbesatte sider, forbundne indbyrdes, og voldanlægget med vindebroer.

Søbygaard er en herregård, som hertug Hans den Yngre byggede omkring 1580. Gården blev anlagt i en lille sø, dannet ved opdæmning af en bæk. Både hovedbygningen, slottet og den trelængede avlsgård fra 1580, blev bygget på øer med meterhøje kampestensbesatte sider, forbundne indbyrdes, og voldanlægget med vindebroer.

Mandag var hjemrejsedag. Men vi skulle først med færgen kl. 13.35. Så formiddagen gik igen med morgenmad fra bageren. Derefter kørte vi til Søby, hvor vi besøgte en flot gård og løste en mysteriecache. Denne cache gik ud på, at vi skulle tælle nogle ting rundt om på gården og på middelalderborgen. Herefter skulle disse tal plusses og minusses på kryds og tværs og til sidst fandt vi det rigtige koordinat, som ledte os til cachebeholderen. Fed følelse, da det ikke er alle, som har løst gåden. 🙂

Vi havde lige en halv time, der skulle slås ihjel inden vi skulle med færgen hjem, så vi besøgte den sidste del af Ærøskøbing.

Herlige små strandhuse ved Ærøskøbing. Nogle var mikrosmå og der var kun plads til et lille bord og 2 stole. Men meget charmerende.

Jeg elsker at holde miniferier på øer. De seneste par år har jeg været på Bornholm, Samsø, Falster og Langeland. Den sidste ø har ikke været besøgt endnu 🙂 Jeg har mange øer til gode.

Sørens børn var ikke med, da vi ikke havde dem denne her weekend. De havde dog lige været 3 dage i Tyskland i badeland sammen med Søren i starten af børnenes påskeferie, så de er ikke forsømt 😉  Jeg havde ikke flere feriedage, så jeg var ikke med i Tyskland.

Det blev til mange smileys på mit cachekort.

Hotellet lå her til venstre inde i en gård. Vi boede på Vestergade og se lige hvad der ligger, for enden af vejen!!!! (prøv at klikke på billedet og se det i stor størrelse).

Åh, en skøn påskeferie med min dejlige Søren

Hundene havde selvfølgelig også en skøn ferie. De var dejlig trætte hver aften. Her er de sammen med Yatzi fra kuld D.

Nullerpigen (Du Der) siger god nat og sov godt. Hun klarede alle turene fint, selv om hun snart er 12 år.