OCD-feberen er over os

Det virker som om, at flere og flere border collies får konstateret OCD. Jeg vil starte med at sige, at jeg ikke nævner nogle hunde eller opdrætters navne i denne blog, da jeg ikke vil udstille nogle.

OCD kan komme af flere forskellige årsager:
For megen/forkert motion, forkert opvækst, forkert foder og arveligt. Nogle gange er det 2 forhold, der skal være til stede, før OCD kommer. Ingen ved det med sikkerhed.

Lige nu dukker der OCD op hos border collies, hvor man ikke aner, hvor det kommer fra i linjerne (hvis det er arveligt) og andre er der flere gengangere fra samme avlshund.

I Danmark har jeg set OCD flere steder:
(enkelte folk har skrevet om det på deres hjemmeside, og andre kender jeg til, da jeg har hørt det direkte fra folk selv)

  • hos en importeret hund fra Tyskland
  • hos en hund, hvis far er en aktiv og dygtig hyrdehund på Fyn
  • hos en kommende agilityhund i Århus
  • hos en importeret hund fra England
  • hos en kommende agilityhund på Sjælland
  • hos en udstillingsopdrætter på Sjælland
  • hos en udstillings- og sportsopdrætter på Sjælland
  • hos en nordjysk agilityhund fra hyrdelinjer fra Sjælland
  • importeret hyrdehund i nordjylland
  • hos en border collie opdrættet i nordjylland
  • hos en border collie fra hyrdelinjer fra sverige
  • Makker har sikkert haft det, da han har fået opereret en ledmus væk
  • og nu også hos en af Du Ders afkom (ikke officiel fotografering)

Mange af de hunde, jeg har nævnt ovenfor er ikke officielt OCD fotograferede, men det er dyrlæger der ved hjælp af kikkertundersøgelse m.v. har sagt, at det positivt er OCD og hundene er enten opereret for det eller går uopererede rundt.

Ovennævnte oplistning  vil måske sætte nogle gætterier igang, men på den anden side, så vil oplistningen også fortælle, at OCD bliver konstateret alle steder i landet fra alle mulige forskellige slags linjer. Jeg lister dem også op, så folk ikke bare tror, at det er nogle hunde, jeg finder ud fra den blå luft. Mange af dem er fundet på hundeweb.

Choko
Der har kørt en masse rygter om Choko og OCD. Jeg kan dertil blot sige, at Choko aldrig har lavet en hvalp med OCD.

Chokos søster Chumani
Seneste nyt er, at Chumani er blevet tilset af dyrlæger gennem længere tid og har for nylig været gennem en scanning. For 3 år siden blev Chumani opereret for – hvad dyrlægen sagde – var atypisk OCD. Idag er dyrlægen af en anden mening, idet Chumani kan ting i dag, som ikke ville være muligt, hvis det havde været rigtig OCD.

På netdyredoktor.dk kan man læse mere om OCD, klik her .
Jeg har saxet lidt fra artiklen her:

  • “Der er forskellige opfattelser af, hvad der udløser sygdommen, men det er sikkert, at foder med højt energi-, protein-, og calciumindhold giver forstyrrelser i knogledannelsen. Fodring og dårlige motionsvaner har stor indflydelse på, om sygdommen kommer til udbrud.”
  • “Symptomerne på osteochondrose viser sig som regel meget tidligt i hundens udvikling, dvs. allerede i 4 – 5 måneders alderen. Hundens bevægelser bliver stive med korte skridt, især efter hvile eller kraftig motion.”

DKK skriver sådan her om OCD:

  • “OCD er ligesom HD og AD en multifaktoriel arvelig lidelse, hvor en hunds arvelige disposition sammen med de eventuelle negative miljøbelastninger, som den udsættes for, er afgørende for, om den udvikler slidgigt og i hvilken grad.”

OCD og vokseværk
Jeg tror, at man “i gamle dage” – hvilket var bare for 3 år siden – sagde, at hvis en hvalp haltede, var det vokseværk. Reelt set tror jeg, at mange af disse hunde har OCD.

Kan man gøre noget, for at mindske OCD fremover … ja, hvis det er arveligt, kan man bede alle opdrættere om, at sige til alle hvalpekøbere, at de skal ocd-fotografere hvalpene så tidligt som muligt, så man måske kan finde eventuelle arvegange. Man skal også undgå at give foder med for højt energi-, protein-, og calciumindhold. Der er også mange andre løsninger, men det kommer jo an på, hvad OCD kommer af. Kun fremtiden vil kunne vise det.

Man skal huske, at når man peger sin finger ad folk, er der altid flest fingre, der peger mod en selv.

Som opdrætter er jeg altid dybt ulykkelig, hvis en af mine afkom får en skade eller en sygdom. Jeg kunne ikke drømme om bevidst, at avle på noget, som jeg ved er invaliderende for afkom.
Som opdrætter skal man altid forsøge at finde de bedste linjer, der er, og de bedste hunde, der kan bruges, så man får avlet netop det, som man lægger vægt på af type. Den bedste hund er ikke fundet endnu, idet man altid bliver nødt til at gå på kompromis med noget. Læs mit blogindlæg om at finde den perfekte han.

Det var så blot min mening om OCD-feberen, den er kommet for at blive, men heldigvis kan der gøres noget ved den, hvis den opdages i tide.

2 Responses to OCD-feberen er over os

  1. annie larsen says:

    og jeg der troede, at OCD var/ er en psykiatrisk lidselse!

  2. Dil says:

    Hej Lone

    Ved du så også noget om, hvor meget protein, der må være i kosten, før det er for meget ????

Skriv et svar

