Turen til Egypten – El Gouna – Hotel Mövenpick

I sidste uge rejste Mads og jeg en smut til Egypten. Forinden var der dog stor stress på. Kizz Me var i løbetid og skulle parres. Fredag den 3. blev hun blodprøvetjekket første gang, så igen mandag den 6. og tirsdag den 7. Dyrlægen fortalte, at bedste parringsdag ville være torsdag og fredag. Problemet var bare, at torsdag skulle Mads og jeg rejse til Egypten på en længe planlagt ferie. Gode råd var dyre. Heldigvis havde jeg varskoet Jane, som gerne ville passe Kizz Me, at hun måske skulle være med til parring. Onsdag aften forsøgte jeg selv at få Matrix og Kizz Me til at parre, men jeg kunne se, at Kizz Me ikke var helt klar endnu, så sent onsdag kørte jeg Kizz Me op til Jane. Mads kørte de 4 andre hunde op til Sofie og Brian. Hold op hvor var det bare hektisk. Godt jeg havde pakket allerede søndagen før.

Torsdag stod vi op kl. 03.30 og kørte mod København. Alt gik let og gnidningsløst i CPH. Dejlig lufthavn! Desværre blev flyet forsinket ved afgang, idet lufthavnen blev lukket pga. sne. Så der sad vi så i flyet i 2 timer inden vi kom i luften. Jeg kunne godt have ønsket mig, at kabinepersonalet havde givet og bare en flaske vand eller noget, for vi blev godt nok tørstige af at sidde i den varme (temp. i kabinen var mega høj). Nå, afsted vi kom. Ankom til Egypten, og en lille bus ventede på Mads og jeg. Vi var de eneste, der skulle med til vores hotel fra lufthavnen, så det var ren luxustransport.

Det var ikke det eneste luxus vi mødte. Hotellet var et 5 stjernet hotel, og det mærkede vi straks vi kom ind i den store lobby.

Hotel Mövenpick - den store lobby

Vi havde fået vores værelse opgraderet pga. renovering af nogle værelser, så vi fik tildelt et rækkehus i den fredfyldte ende af hotelområdet. Hotellet ligner en landsby og er faktisk 3 kvadratkilometer stort med kanaler/lagooner, strand, 3 pools, 5 restauranter, et torv, butikker, spa og massage m.v. Meget luxus og super service. Der var virkelig ikke noget at klage over.

Panorama fra hotelværelsets terrasse

Nogle af dagene var der lidt koldt. 19 graders varme, så der forkælede vi os selv med 1½ timers thaimassage og spaophold. En af de andre dage sad vi og spiste morgenmad udendørs og kunne se, at der blev mere og mere diset. Men det var faktisk sandstorm, som indhyllede hele Egyptens kyst i fin fin sand. Det varede heldigvis kun 1 dag, men så kom alle hotellets tjenere godt nok på overarbejde med at fjerne alt det støv fra sæder, borde, lamper.

Alt var mega meget overpænt på hotellet. Ikke et græsstrå sad forkert og der var ej heller ukrudt. Selv stranden blev revet om aftenen.

Hotellets tjenere var en fornøjelse. De var dygtige, humoristiske og hurtige. En dag tabte jeg min serviet, og det var lige før, at den ikke nåede at ramme gulvet, før den var samlet op og jeg fik bragt en ny.

Vi var på en af de kolde dage på en mini submarinetur. Det er en båd, som har store vinduer i skroget, så man kan kigge ud på koraller og fisk. Det kostede over kr. 600,- og var på ingen måde det beløb værd.

Mads på bådtur med mini semi ubåden

Dagen efter var der varmere i vejret. Vi besluttede at tage til en strand, der hedder Sharm El Naga. Da vi var på vej hen til taxaen mødte vi nogle søde danskere, som vi havde tjit tjattet med ved morgenbordet dagen før. Jeg spurgte intuitivt, om de ville med til Sharm El Naga og snorkle. Og vups, så sad vi 5 personer i en taxa. Det var en rigtig hyggelig tur. Utrolig, at man kommer til at snakke så godt med nogle mennesker, som man stort set ikke kender. Mikkel, Tina og deres søn Oliver var en fornøjelse at være sammen med. Sjovt nok, så lærte vi aldrig deres efternavne at kende, men det er jo ikke hovedsagen i et venskab. At snorkle i Sharm El Naga var det mest fantastiske jeg nogensinde har prøvet!!! Det var som at træde ud i et kæmpe akvarium. Så store og flotte og farvestrålende fisk skal man lede længe efter. Jeg var MEGET imponeret.

Jeepsafaritur. Det gik over saharas ørken med 80-90 km/t. Det var vildt og sjovt og spændende samtidig. Lidt foruroligende kørte der en ambulance bag os "in case of" noget skulle gå galt.

På sidstedagen for vores ophold i Egypten valgte vi at tage på arrangeret jeepsafari. Det var skideskægt og det var en dygtig chauffør. Jeg kunne dog godt have undværet, at vi skulle ind og se på en slags turistshop, hvor beduiner solgte dårlige perlekæder, som børn kunne lave bedre. Jeg kom også op og ride på en dromedar – ca. 200 meter. Meget turistet. Men alt i alt meget lærerigt.

Nysgerrig drommedar

Dagen for hjemrejsen startede fint. Vi blev afhentet af en taxabus og kom til Hurghada lufthavn. Så startede et rent helvede!!! Lufthavnen har ikke fulgt med tiden. Den var ikke gearet til at kapere så mange turister. Vi stod i kø i alt 4 timer, fra vi kom til vi sad i flyet. Først stod vi i kø for at komme ind i lufthavnen. Så stod vi i kø for at scanne al vores bagage. Så i kø i 1½ time ved checkin. Så i kø for at få et stempel i vores pas. Så i kø for at få tjekket om der var kommet stempel i vores pas! Så i kø da vi skulle boarde. Og til sidst i kø for at komme på bussen ud til flyet. NEJ NEJ NEJ, jeg rejser aldrig til Egypten igen med det kaos der var i lufthavnen. Det ødelagde faktisk en god ferie og det sidste indtryk af Egypten var virkelig dårlig. Et land der kan bygge kæmpe pyamider kan ikke finde ud af at organisere sig i en lufthavn.

Lufthavnshelvede i Hurghada lufthavn. Dette er køerne til checkin-skrankerne. Vi stod som sild i en tønde og blev gennet først hen til en skranke så en anden. Alt gik langsomt og man kom ikke fremad.

Jeg har så siden hørt, at det er om torsdagen, der er alt for mange fly der kommer ind samtidig og skal afsted næsten samtidig. Derfor var der ikke skranke nok, personale nok, busser nok, skærme nok …. og plads nok! Vi stod som sild i en tønde.

Billeder af ferien kan ses i mit picasaalbum:
Klik på dette link, og klik på ordet ”diasshow”, så kommer der tekster på billederne.

Kizz Me endte iøvrigt med at blive insimineret. Om ca. 2 uger ved jeg nogenlunde, om det har båret frugt. Så skulle en slags morgenkvalme begynde. Matrix og Kizz Me var meget glade for hinanden, men han var lidt for meget gentleman … derfor insiminering.

Tusind tak til Mette og Jane for at tage sig så fint af Kizz Me. Og tusind tak til Brian og Sofie for at tage jer så fint af de 4 hunde. Med til historien hører også, at Sofie gik til en officiel rallyprøve med Flickan. De bestod sørme øvet klasse med 1. præmie.

One Response to Turen til Egypten – El Gouna – Hotel Mövenpick

1. Dil says:

Sjovt at læse om dine oplevelse. Er netop kommet hjem i går aftes fra samme hotel og vi må have været der et par dage samtidig 🙂
    Vi havde også et fantastisk ophold og slap heldigvis ud af lufthavnen uden større problemer.